De Slimme Buurt logo Den Bosch Slimme Buurt
Projectomschrijving

Een synopsis van de Boschse aanpak: de opzet, de werkwijze, de partijen en de resultaten.

De kern van de Bosche aanpak was ‘met elkaar, van de buurt voor de buurt’, dus: proberen als wijk zoveel mogelijk energie te besparen door energiebesparende maatregelen te nemen en mensen te vragen of ze mee willen doen. Als er een bekende aan de deur komt, krijgt deze de tijd om zijn of haar verhaal te doen. En dan worden de mensen sneller enthousiast.

Buurten werden gescreend op vastgoedwaarde, energielabels en inkomen. Er werd actief gezocht naar ambassadeurs in de voorkeurswijken. Deze wijken telden veel particuliere eigenaars, hoge inkomens en woningen van tussen 1950-1980.

Beschrijving Bouwtechnische oplossingen

Isolatie is het belangrijkste wat in de woningen van voor 1970 is gebeurd. De volgende stap was om collectief zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen. Met name voor woningen met platte daken is dat heel geschikt.

Beschrijving communicatiestrategie

Een portal/webcommunity maakte zichtbaar welke buurtgenoten interesse toonden en al deelnamen. Gegevens over het (energie)gedrag van anderen prikkelt mensen: zien wat anderen doen en hier niet bij achter willen blijven is een van de sterkste onbewuste drijfveren.

De zender van de boodschap binnen De Slimme Buurt was niet de gemeente maar dat waren de buren en kennissen van een bewoner. Bewoners kwamen via diverse activiteiten en kanalen binnen De Slimme Buurt met elkaar tot verduurzaming van hun woning.

Degenen die actief werk maakten van werving (dit kunnen individuele buurt- bewoners zijn, maar ook buurt- verenigingen of sportclubs), hadden hier zelf ook voordeel van, zoals bij bijvoorbeeld de Grote Club Actie.

Leerlessen

Tijdens de eerste bijeenkomst hadden mensen al de verwachting dat ze kant-en-klare offertes en voorbeelden zouden krijgen. Dat was toen nog niet mogelijk. Dat gaan de organisatoren de volgende keer anders doen.

Tip: als je erin slaagt om het gevoel over te brengen dat het ‘van de wijk voor de wijk’ is, en dat je persoonlijk contact kunt leggen als wijkbewoner met de andere wijkbewoners, dan scoor je goed.

Sociale druk en schaarsheid zijn erg belangrijk in communicatie. Het communiceren van het aantal deelnemers in een wijk en het ophangen van thermometers zijn triggers die werken. Positieve punten zijn het rendement op de investering, comfortwinst en snelheid. Negatief punt is de complexiteit van de maatregelen (in de perceptie van de klant). Vertrouwen is de sleutel, en lokale overheden spelen hierin een grote rol.

Output

In een aantal wijken is het initiatief goed op gang gekomen en zijn maatregelen genomen, zoals in de pilotwijken Hintham, Molenhoek/’t Ven, en aanvullend in Hinthamerpark (5 informatie-avonden en meerdere offertebespreek-avonden hebben hier plaatsgevonden wat heeft geleid tot concrete realisatie van maatregelen).

In totaal pakte De Slimme Buurt 12 wijken aan, waarbij een wijk uit circa 500 woningen bestaat. 12 wijken met ieder 500 woningen zorgen voor een woningbestand van ongeveer 6.000 woningen. Met een conversie van 10% zou dit een score opleveren van 600 particuliere woningen.

Resultaten pilots

In 2012 zijn 3 pilots uitgevoerd in wijken van Den Bosch en Rosmalen. Gebleken is dat de aanpak succesvol is, maar ook (arbeids)intensief. Met de ongeveer 700 woningen in de 3 wijken samen is een conversie gehaald van ongeveer 10%. Dit leidde overigens nog niet tot 2 labelstappen; wel werd er in de betreffende woningen minimaal 1 maatregel uitgevoerd.